Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Uczestnikom eksperymentu prezentowano kolejno produkt – czekoladę, potem cenę 10$. Na ostatnim z ekranów pytano, czy badany zdecydowałby się na zakup.
1. Podczas prezentacji produktu zaobserwowano aktywność jądra półleżącego – mózgowego ośrodka pożądania, wchodzącego w skład układu nagrody.
2. Prezentacji ceny towarzyszyła z kolei aktywność wyspy, czyli struktury neuronalnej, biorącej udział m.in. w emocjonalnym hamowaniu reakcji.
3. Na etapie decyzji zaobserwowano natomiast aktywność przyśrodkowej kory przedczołowej (mPFC), której struktury zaangażowane są m.in. w racjonalne działanie, poprzedzone kalkulacją zysków i strat.
Oznacza to, że nasz mózg niemal dosłownie targuje się sam ze sobą – najpierw reaguje na produkt, mówiąc: „chcę!”. Później hamuje tę reakcję, pytając: „czy to rozsądne?”. Wreszcie wydaje werdykt.